تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/08/10 - 11:04
کد خبر: 249202

رئیس سازمان نظام پرستاری در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»:

بی توجهی وزارت بهداشت به اعتراض پرستاران شرم‌آور است/ حقوق‌های 300 برابری با هیچ منطقی سازگار نیست

بی توجهی وزارت بهداشت به اعتراض پرستاران شرم‌آور است/ حقوق‌های 300 برابری با هیچ منطقی سازگار نیست

آدابی درباره اعتراضات گسترده دانشجویان پرستاری گفت: وقتی حقوق این فرد را 10 ماه نمی‌دهند، چگونه جواب خانواده‌اش را بدهد؟ این شرم آور است برای وزارت بهداشت و هم مسئولین کشور در خصوص این مسائل که بیننده و شنونده باشند و کاری انجام ندهند.

علی‌محمد آدابی، رئیس سازمان نظام پرستاری با حضور در غرفه «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها، درباره قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که قرار بود اجرا شود گفت: همانطور که از نامش پیداست، یک قانون برآمده از مجلس است. اگر قانونی وضع شود و برای عده‌ای اجرا شود و برای عده‌ای دیگر نشود، طبیعتا خاصیت خود را از دست خواهد داد و چه بسا به بی قانونی منجر شود چراکه اگر قرار باشد مزایای قانون متوجه عده‌ای شود و ضررهای آن متوجه عده‌ای دیگر، روز به روز تداول و تکاثر ثروت در دست عده‌ای خاص قرار خواهد گرفت و به طبقه متوسط و ضعیف جامعه، فشار وارد خواهد شد.

آدابی افزود: لذا انتظار ما این است که بعد از یک دهه از تصویب قانون تعرفه خدمات پرستاری که برای کاهش اختلاف جامعه پزشکی و پرستاری که همواره دوشادوش یکدیگر کار می‌کردند ایجاد شده است، شاهد رفع این اختلاف طبقاتی باشیم چراکه این اختلاف از دو سو به پرستاری و آحاد جامعه فشار می‌آورد.

وی با تصریح این فشار، ادامه داد: از یک طرف باعث ایجاد فشار تورمی به دوش آحاد ملت شده و طبیعتا کسانی که از طرح تحول نظام سلامت نفع می‌بردند، این فشار را اصلا درک نمی‌کنند و از سوی دیگر با افت ارزش پول آحاد ملت که در اثر این فشار تورمی ایجاد شده، گذران زندگی و تامین حداقل معیشت را بر مردم و خانواده‌ها سخت خواهد کرد و چه بسا این مسئله بتواند خواستگاه ایجاد خشونت‌های خانوادگی، طلاق، افسردگی و خودکشی و امثالهم شود، چراکه خانواده‌ها شرمنده و زن و بچه‌هایشان هستند و بچه‌های نازنین این کشور که شرمنده پدر و مادرهایشان هستند و ممکن است خدای نکرده در این شرایط تصمیمات بدی را بگیرند که جا دارد هر چه سریعتر مسئولین ذیربط نسبت به اصلاح این مسئله و برگرداندن تعادل به جامعه اقدام فوری انجام دهند.

وی درباره اعتراضات گسترده دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: این یک محاسبه دو دوتا چهارتاست؛ وقتی کارمندی علی رغم دو یا سه شیفت کار از پی حداقل معیشت و خرج خانواده‌اش بر نمی‌آید، طبیعی است که این خانواده مظلومش را بر می‌دارد و بعضا در این تحصن‌ها می‌آورد.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: همین امروز تحصنی را دیدم در یکی از شهرهای جنوبی کشور که فرد بهداشت‌یار خانواده‌اش را آورده و اعتراض می‌کند؛ خب وقتی حقوق این فرد را 10 ماه نمی‌دهند، چگونه جواب خانواده‌اش را بدهد؟ این شرم آور است برای وزارت بهداشت و هم مسئولین کشور در خصوص این مسائل که بیننده و شنونده باشند و کاری انجام ندهند.

وی راهکار موجود برای رفع این مشکلات را توجه به نظر منتقدین دانست و خاطرنشان کرد: مشکل جامعه ما پول نیست؛ اینکه ما بخواهیم پول را هر چه بیشتر به قشری که سیری ناپذیر است بدهیم، نه مشکلی از آن حل می‌کند و نه از جامعه، چراکه پول یک ابزرای استبرای مبادله پول و خدمات در جامعه؛ در واقع حکم نخ تسبیح را دارد.

آدابی تاکید کرد: اگر قرار باشد این نخ تسبیح در بخش‌های مختلفش که مثل حلقه‌های جامعه هستند، تورم بیش از حد پیدا کند، طبیعتا با نوعی احتباس در جامعه روبرو می‌شویم، چرا؟ چون ارزش پول و کارکردش را درک نکردیم. وقتی این دانه‌های تسبیح روان کار می‌کند، یعنی جامعه به هم سرویس می‌دهد که ارزش پولی که در جیب شما، بنده و سایرین است، با یک مقیاس سنجیده شود. یعنی یک تعادلی برقرار باشد که ارزش کار یک متخصص در برابر کار یک کارگر ساده سنجیده شود.

وی تصریح کرد: این مقیاس در دنیا، چیزی برابر 4 تا 7 برابر است و حداکثر 10 برابر. اینکه متاسفانه این میزان به 40، 100 و بعضا تا 300 برابر افزایش پیدا کرده باشد و این با هیچ منطقی سازگار نیست. یعنی ارزش کار یک فردی، 300 برابر یک کارگر ساده باشد!

رئیس سازمان نظام پرستاری در پایان اشاره کرد: شما یک خلبان را ملاحظه بفرمائید در شرایط حدود 100 پرواز در ماه، عایدی‌اش بین 7 تا 10 میلیون تومان است. در همین شرایط، خدمه آن پرواز، چیزی بین 2.5 تا 3.5 میلیون تومان عایدی داره و این کاملا طبیعیه، یعنی تفاوت بین این افراد، بین 3 تا 4 برابر است، پس با خرسندی و با احترام متقابل با یکدیگر کار می‌کنند اما اگر قرار بود خلبان 100 میلیون بگیرد و خدمه 1میلیون، هرگز شاهد این رضایت نبودیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جشن برداشت زعفران در ایران
آموزش تیزهوشان نهم رایگان!
معرفی صرافی آبان تتر، نگاهی بر قابلیت ها و خدمات این صرافی ارز دیجیتال
راهنمای خرید ویپ از سایت ویپ دیاکو
پاپ اسمیر چیست؟ و بهترین زمان انجام آن
فرش ماشینی با فرش دستباف چه تفاوت‌هایی دارد؟
امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود + عکس
بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در خراسان شمالی کشف شد
آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
امام‌ جمعه این شهر در اثر سانحه تصادف درگذشت
صدایی که دستور جنایت صادر کرد!
مرگ؛ ایستگاه پایانی دو قاتل
سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی
باران بهاری در راه ۱۸ استان
چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
۳ روز مانده به بازگشایی نمایشگاه کتاب/ کارگران مشغول کارند
کمبود آب بلوچستان تا ۴ سال آینده رفع می شود
رونالدو و مسی هم تیم می‌شوند؟!
مورایس: برای آینده برنامه‌هایی دارم
پیروزی تماشایی و مهیج لیورپول مقابل تاتنهامی
لورکوزن شکست‌ناپذیرترین تیم تاریخ فوتبال اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top